Extatische lofzang op de vrouwelijke sensualiteit  (NRC, 26 jan 2012)

Confronterende spiegel in The Reclining Woman (De Stentor, feb 2012)

Apen en Beer (EPTA , 2009)

Les Indes Galantes of Rameau Ontvlamt (verschillende citaten, 2005-2006)

Geestig eerbetoon aan Frank Zappa
(Volkskrant, 2003)

Rake klappen bij Gelders Orkest
(Volkskrant, 2002)

Studentenkoor blinkt uit in wulpse gilletjes
(Universiteitskrant van Groningen, 2002)

Het vrouwelijke van haarknot, naald en draad
(Volkskant, 2001)

Kruising tussen Kagel en Duck leidt tot hysterie ( NRC, 1999)

Kwaliteit talent moet nog blijken (Volkskrant, 1999)
Recencies
Astrid Kruisselbrink
Componist
Astrid Kruisselbrink
Componist
"Het vrouwelijke van haarknot, naald en draad."

recensie van Knot door Ronald de Beer, De Volkskant, december 2001

(Schönberg Ensemble onder leiding van Reinbert de Leeuw; Paradiso Amsterdam op 18 december)

[...]"Bij het nieuwe Knot van Astrid Kruisselbrink kwamen on-Brendeliaanse megafoons te voorschijn, waardoor heen Gerrie de Vries en Charlotte Riedijk een vers van Ovidius declameerden. Het bleek de aanhef van een stuk dat balanceert op een snijpunt van huiselijkheid, grote gevoelens en modern-eclectische toonkunst.
Het eeuwige vrouwelijke van de naald, de draad en de haarknot. Gezien door de ogen van dichteressen als Dorothy parker en Virginia Woolf, weerspiegeld door Goethe en Baudelaire, uitmondend in zowel het Alles (van de mathematica) als het Niets (een tirade tegen de ijdelheid): in zijn muzikale verloop betekende het een beweging van priegelige dissonante structuurtjes, uitwaaierend in verleidelijke vibrafoonklanken, naar lyrisch-romantische ontboezemingen. Met als toegift een uitgebreide slotsectie op basis van één door-orgelende toon.
Zangeressen bewogen zich door de concertzaal, musici in het ensemble fluisterden, en tussen de secties door klonk een kuis clavecimbel, pingelend als een speldenkussen.
De indruk was er een van charme en een tikje tristesse en het enige dat tegen dit fraai geďnstrumenteerde stuk viel in te brengen, was dat de muzikale power geen gelijke tred hield met de rijkweidte van de gekozen tekstfragmenten. Maar Kruisselbrink, 29 en composer in residence bij het Gelders Orkest, heeft een fantasie die er niet om liegt, en of haar volgende stuk nu over de afwasborstel gaat of over de kosmos, het is zaak om het in de gaten te houden."[...]