Nieuws/Agenda
Astrid Kruisselbrink
Componist
Astrid Kruisselbrink
Componist

Composities
“Knot” (2001)

voor 2 sopranen en ensemble met clavecimbel

duur ong. 20 minuten
uitgave bij Donemus

première door het Schönbergensemble o.l.v. Reinbert de Leeuw met de sopranen Gerrie de Vries en Charlotte Riedijk, december 2001 Paradiso Amsterdam.

De titel van het werk duidt op verschillende (muzikale) betekenissen.
Om te beginnen het bolletje wol, de knot wol. Welke ontstaat na het spinnen en waarna men ermee (de wol dus) kan weven. Twee belangrijke traditionele handwerken welke vrouwen altijd veel hebben gedaan. Aan de hand van teksten van Ovidius en o.a. het clavecimbel zullen deze ´klusjes´ omgezet in klank regelmatig terugkeren in de muziek. Zo zullen we deze handeling ook regelmaat terughoren in een citaat van Schubert´s ´Gretchen am Spinnrade´.
Ook kennen we allemaal het knotje (de haardracht). Welke hier symbool staat voor vrouwelijke ijdelheid en haar neiging om veel verschillende kapsels (uiterlijken) te creeëren en elkaar daarmee de loef af te steken. Deze vele verschillende (verschijnings-)vormen, komen o.a. naar voren door het gebruik van diverse en uiteenlopende tekstbronnen, die tegelijkertijd of direct na elkaar klinken en via bepaalde ´typen´ muziek ook blijven terugkeren.  Dat alles resulteert in de opeenhoping van klank in verwarde kluwen (´het eigen haar maar ook in elkaar´), waarmee we aankomen op de engelse betekenis van ´knot´. De knoop, kluwe.
Zo ontstaat de (muzikale) behoefte om eens flink te beknotten, wat gebeurt in de tweede helft van dit werk. Zoals men een knotwilg de takken afzaagt tot een kale knot, vindt er hier een totale kaalslag  plaats in klank.

Het stuk werd gecomponeerd in opdracht van het Fonds voor de Scheppende Toonkunst