Nieuws/Agenda
Astrid Kruisselbrink
Componist
Astrid Kruisselbrink
Componist

Composities


uitgave bij Donemus Amsterdam

première door: Moscow Contemporary Music Ensemble, september 2003, Beurs van Berlage Amsterdam


Terwijl ik aan het componeren was las ik Moord op Krediet (‘Mort à Crédit’) van Louis-Ferdinand Céline (1894-1961)…Ik had op dat moment al een passage gelezen in ‘L’Evolution Creatice’… de filosoof  Henri Bergson (1859-1941) en met name deze passage gebruikte ik al als richtlijn, maar nu, na het lezen van Céline…Ik moest minstens 3 keer opnieuw beginnen…Ik hoorde mezelf steeds weer nieuwe scenario’s op het papier skribbelen en ontdekte dat ik diezelfde (denk) puntjes gebruik…

De titel LEES heeft 3 betekenissen…De eerste komt uiteraard van het werkwoord ‘lezen’…Op die manier gebruikt zoals Céline de lezer gebiedt te lezen…actief…tot woorden beginnen te duizelen…daarmee kom ik op de tweede betekenis…het nederlandse LEES klinkt hetzelfde als het engelse LACE…de noten vallen uit elkaar en krijgen een steeds draderiger, kant-achtige structuur…om uiteindelijk te bezinken…dat wat erover blijft na het drinken van wijn…het is de derde betekenis en de vertaling van het engelse woord ‘lees’…

Het stuk is geschreven in opdracht van het Fonds voor de Scheppende Toonkunst
"Lees" (2003)

voor fagot, strijktrio en piano

duur ong. 10 minuten