Nieuws/Agenda
Astrid Kruisselbrink
Componist
Astrid Kruisselbrink
Componist

Composities
uitgave bij Donemus Amsterdam

première door een ensemble van het Gelders Orkest o.l.v. Henk Guittart

Toen ik de opdracht kreeg voor dit werk van het Gelders Orkest (in het kader van mijn composer-in-residence-schap bij het Gelders Orkest (Biografie))  wist ik dat het in première zou gaan op een programma waar ook het werk Pierrot lunaire van Arnold Schönberg te horen zou zijn. Een werk met een belangrijke historische waarde in de westerse muziekgeschiedenis. Maar ook een heel mooi stuk.  Deze kans wilde ik aangrijpen om me te verdiepen in Pierrot lunaire en er direct iets mee te doen.
Om die reden heb ik het citeren toegepast. Op een nogal drastische en associatieve wijze zijn uit alle 21 delen uit Pierrot lunaire citaten te horen in Mond. Op zo’n manier echter dat ze meestal niet direct als zodanig zijn te horen omdat ik ze heb verwerkt (uitgerekt, zeer verkort, vaak repeterend, uitvergroot, andere contexten etc) en tussen mijn noten in geplaatst.
De titel verwijst (in het duits) naar de maan, het hemellichaam dat ook in Schönberg’s Pierrot zo’n belangrijke rol speelt. In mijn stuk is de maan belangrijk aanwezig doordat ze in haar groeiende en afnemende vorm bepalend was voor de vorm van dit stuk. Die vormsverandering van de maan zit op een strenge manier in de tijds-/vorm-structuur van ´Mond´ verwerkt.
De titel verwijst echter ook naar de fysieke mond. Met dat lichaamsdeel kon ik ook het vocaal/tekstuele onderdeel uit Pierrot benaderen. Niet door een sopraan maar via de monden van de musici in ‘Mond’.

Het werk werd gecomponeerd in opdracht van Het Fonds voor de Scheppende Toonkunst
“Mond” (2002)

voor fluit, clarinet, viool, altviool, cello, contrabas

duur ong. 18 minuten