Extatische lofzang op de vrouwelijke sensualiteit  (NRC, 26 jan 2012)

Confronterende spiegel in The Reclining Woman (De Stentor, feb 2012)

Apen en Beer (EPTA , 2009)

Les Indes Galantes of Rameau Ontvlamt (verschillende citaten, 2005-2006)

Geestig eerbetoon aan Frank Zappa
(Volkskrant, 2003)

Rake klappen bij Gelders Orkest
(Volkskrant, 2002)

Studentenkoor blinkt uit in wulpse gilletjes
(Universiteitskrant van Groningen, 2002)

Het vrouwelijke van haarknot, naald en draad
(Volkskant, 2001)

Kruising tussen Kagel en Duck leidt tot hysterie ( NRC, 1999)

Kwaliteit talent moet nog blijken (Volkskrant, 1999)
Recencies
Astrid Kruisselbrink
Componist
Astrid Kruisselbrink
Componist
"Rake klappen bij het Gelders Orkest"

recensie van Pra, door Jaco Mijnheer, De Volkskrant 2002

(Werken van Rachmaninov, Tsjaikovski en Kruisselbrink door Monique Krüs, Fazil Say en het Gelders Orkest o.l.v. Hans Leenders. Arnhem, Musis Sacrum, 17 november.)

[...]"Pra bewijst vooral dat Kruisselbrink, eerder auteur van titels als In, Spin en Knot, als rechtgeaard aanhanger van de Rotterdamse School het grote gebaar niet schuwt. Met een handvol forse crescendi vertelt ze een spannend verhaal, dat begint met een neuriënde sopraan, twee schuchtere altviolen en een fluisterzachte trom, zich dan geleidelijk vastzet in het hele orkest en eindigt met een liefdeslied op een gedicht van Cummings.
Kruisselbrink, fan van Matthijs Vermeulen en György Ligeti, instrumenteert rijk maar effectief, in haar boordevolle dissonante harmonieën is steeds een melodische contour te ontdekken en haar lyriek heeft draagkracht, ondanks een hortende voortgang.
Sporaan Monique Krüs zette zich vol overgave in voor dit werk, waar het Gelders Orkest uitstekend mee voor de dag kon komen. Jammer dat het dat vrijdag naliet in het Amsterdams Concertgebouw, waar Pra braaf vervangen was door Mendelssohns Hebriden-ouverture."[...]